
‘Ons doel is om iedereen op de juiste plek in te schrijven’
Expertisegroep adreskwaliteit helpt fraude voorkomen

Op 1 oktober 2024 ging een langgekoesterde wens van Paula Kwinkelenberg, kwaliteitsadviseur, en Veronique van Winsen, vakspecialist burgerzaken en adreskwaliteit, in vervulling: de expertisegroep adreskwaliteit ging officieel van start. Sindsdien werken zij samen met vier andere collega’s van maandag tot en met donderdag in Sassenheim aan de adreskwaliteit van onze drie gemeenten.
De BRP op orde
Veronique begint: ‘Politie, brandweer, belastingdienst, zorgverzekeraars, Duo, iedereen maakt gebruik van gegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP). Als een adresregistratie niet klopt, kan dat de gemeente geld kosten. Ons doel is iedereen op de juiste plek in te schrijven en ingeschreven te houden. De BRP moet in alle drie de gemeenten op orde zijn.’
Fraude
‘Ook een inwoner kan slachtoffer worden van een verkeerde registratie’, vult Paula aan. ‘Hij krijgt dan misschien ten onrechte bepaalde rekeningen op zijn woonadres. Of hij krijgt geen huurtoeslag omdat hij ‘medebewoners’ zou hebben.’ Veronique noemt nog meer risico’s. ‘Iemand die met een verkeerd woonadres in de BRP staat, kan fraude plegen. Bijvoorbeeld door misbruik te maken van regelingen, zoals kinderbijslag en studiefinanciering. Of door (belasting)schulden en boetes te ontwijken.’
Toezichthouder BRP
‘Als bij ons het signaal binnenkomt dat er iets niet lijkt te kloppen met een adres, gaan wij uitzoeken hoe het zit’, vertelt Paula. ‘We schrijven de bewoner/het adres eerst aan. Als dat niets oplevert, gaan twee buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) langs om vragen te stellen. Boa’s zijn namelijk ook toezichthouder BRP.’

‘Boa’s zijn ook toezichthouder BRP’
Druk
‘Momenteel volgen wij als team samen met drie boa’s een training om ook toezichthouder BRP te worden’, gaat Veronique verder. ‘Het is de bedoeling dat wij de huisbezoeken daarna samen met een boa gaan doen.’ Paula vertelt dat ze op grond van de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA) een huisbezoek móeten afleggen en echt iemand gesproken moeten hebben. ‘En als er dan tien personen op één adres blijken te wonen, heb je tien onderzoeken te doen. Je kunt je wel voorstellen hoe druk we het ermee hebben!’
Mensen helpen
Er zit ook een sociale kant aan het verhaal. Dak- en thuislozen kunnen een tijdelijk briefadres aanvragen bij de gemeente. ‘Op die manier blijven zij bereikbaar voor de overheid’, vertelt Paula. ‘En we brengen hen in contact met De Binnenvest’, gaat Veronique verder. ‘Ze halen daar wekelijks hun post op, via een medewerker die bij ons inloopspreekuur houdt.’ De Binnenvest biedt ondersteuning en begeleiding aan mensen die de grip op hun leven kwijt zijn geraakt. Echt heel fijn, dat we op deze manier mensen kunnen helpen hun leven weer een beetje op de rit te krijgen’, zegt ze tevreden.
Blij team
‘We worden alle zes heel blij van wat we aan het doen zijn’, gaat Paula verder. ‘We hebben een heel prettige werkplek in Sassenheim. En het is fijn om met vaste collega’s op één plek te zitten.’ Veronique vindt het werk zelfs zó leuk, dat ze besloten heeft om toch nog maar niet met pensioen te gaan. ‘Ik blijf nog even’ glundert ze.
Meldpunt
Heb je twijfels over de bewoning of juist langdurige leegstand van een bepaald adres in een van onze gemeenten? Meld dit dan vooral via adreskwaliteit@hltsamen.nl. Team Adreskwaliteit gaat er dan achteraan!