‘Het is goed dat betrokken inwoners inzicht kunnen krijgen in wat we doen’

De Wet open overheid (Woo) maakt alles opvraagbaar

De Wet open overheid (Woo) regelt dat inwoners informatie kunnen vragen over alles waar de gemeente mee bezig is. Niet alleen beleidsstukken, maar ook e-mails en whatsappjes. Woo-coördinatoren Vijay Bolt en Trinette van Wijck: ‘We zitten als gemeente in een glazen huis.’

Sherlock Holmes

Twee jaar geleden is de Woo ingegaan. ‘Dat betekent dat iedereen documenten mag opvragen’, vertelt Vijay. Hij is binnen het team Juridische Zaken Woo-coördinator, samen met Trinette en Mert Kirazli. Als een inwoner een Woo-verzoek indient, gaan de Woo-coördinatoren aan de slag. Trinette: ‘We zoeken uit bij welke vakafdeling de vraag thuishoort en speuren soms als een Sherlock Holmes naar de medewerker die het meest van de inhoud weet.’

Beslistermijn van vier weken

‘Het is voor ons belangrijk dat collega’s snel handelen, want binnen vier weken moet de vraag beantwoord zijn’, vertelt Trinette. De Woo-coördinatoren houden het proces in de gaten en controleren de documenten die de vakafdeling aanlevert. ‘Namen en andere persoonsgegevens strepen we weg. En soms kunnen we documenten niet delen met een aanvrager vanwege een uitzonderingsgrond, bijvoorbeeld omdat het om concurrentiegevoelige informatie gaat’, legt Vijay uit.

'Wat voor soort aanvraag het ook is, we willen vooral dat de aanvrager tevreden is'

Bezwaarmogelijkheid

Tot zes weken na het besluit (de reactie van de gemeente op het Woo-verzoek, red.) kan er bezwaar ingediend worden. Trinette: ‘Het liefst willen we natuurlijk dat de aanvrager tevreden is, maar het kan gebeuren dat we naar de bezwaarcommissie moeten.’ Vijay: ‘De vakafdeling wordt daar ook bij uitgenodigd, om inhoudelijk uitleg te geven wanneer een inwoner zeker denkt te weten dat bepaalde informatie ontbreekt.’ Als je meer wilt weten over het proces bij een Woo-aanvraag, kijk dan op het HLT-plein bij ‘weten en regelen’.

‘Doe mij maar alle informatie over alles’

Trinette en Vijay zijn het erover eens dat het goed is dat betrokken inwoners inzicht kunnen krijgen in wat de gemeente doet. ‘Jammer genoeg gaat de helft van de Woo-verzoeken over andere dingen’, vertelt Vijay. Trinette: ‘Burenruzies bijvoorbeeld. Of mensen die het oneens zijn met bepaald beleid en daarom ‘alle informatie over alles’ opvragen.’ Hierdoor is de hoeveelheid werk enorm toegenomen. Deed Trinette het werk eerst in haar eentje, sinds januari zijn ze met z’n drieën. ‘Meestal kunnen we de aanvragen aan, al zijn er soms piekmomenten’, aldus Vijay.

Alles is opvraagbaar…

Trinette: ‘Soms is een verzoek zo breed dat we met de aanvrager in gesprek gaan. Dan vragen we wat hij of zij precies wil weten. Het is wel zo dat in principe álles opgevraagd kan worden.’ ‘Ook als je boven een document ‘Vertrouwelijk’ zet, is het opvraagbaar’, voegt Vijay toe.

…maar niet alles is een Woo-verzoek

Het komt voor dat inwoners een vakafdeling om informatie vragen. ‘Dat is dan niet direct een Woo-verzoek. Als je daarmee te maken krijgt, is het vriendelijker naar de inwoner en minder werk om gewoon zelf antwoord te geven op de vraag’, legt Vijay uit. ‘Het gebeurt ook dat inwoners een Woo-verzoek doen en wij aanraden om er een informele vraag van te maken. Als dat beter past bij de vraag van de inwoner, heeft dat de voorkeur’, vult Trinette aan. ‘Maar wat voor soort aanvraag het ook is, we willen vooral dat de aanvrager tevreden is’, concluderen Trinette en Vijay.