

‘Als het werk dan eindelijk in uitvoering gaat, word ik wel heel blij’
Noordelijke Randweg Voorhout: een langgekoesterde wens gaat in vervulling
De Herenstraat in Voorhout is met 8000 auto’s per dag een zeer drukke weg dwars door het centrum. Met alle nieuwbouw zou dat uiteindelijk naar misschien wel 11.000 auto’s per dag gaan. Zoveel verkeer door het centrum gaat ten koste van de leefbaarheid, centrumkwaliteit en verkeersveiligheid. De Noordelijke Randweg brengt straks dus veel verlichting. Wij spraken projectleiders Jaap Kik van het team Beleid & Advies en Pieter Mulder, team Inrichting Openbare Ruimte.
Goede samenwerking
Het plezier spat er bij de mannen vanaf tijdens het interview. ‘We vullen elkaar goed aan in het werk en kunnen het ook nog eens heel goed met elkaar vinden’ verklaart Pieter de goede sfeer. Jaap beaamt dit en zegt: ‘Ik denk dat dit project mede daardoor een mooi voorbeeld is van goede samenwerking’.
Lang traject
Jaap is in 2013 aangetrokken als projectleider. ‘Toen lag er alleen een schets en dan is er vervolgens nog heel veel nodig voor die weg er kan komen. Denk aan een bestemmingsplan, onderzoeken, een ontwerp, financiering regelen, overeenkomsten met partijen als ProRail en de provincie, aanbestedingen doen en grond kopen van in dit geval dertien grondeigenaren. Dat doe je niet van vandaag op morgen, dit zijn lange trajecten.’
Rugstreeppad
In 2017 is Pieter erbij gekomen. ‘Richting de uitvoering is mijn rol steeds belangrijker geworden. Ik let bijvoorbeeld goed op de planning en zorg ervoor dat de gang erin blijft. Wat ik ook leuk vind om te melden is dat de natuur veel aandacht krijgt. Dat moet ook vanuit de wet. En dat is maar goed ook, want de zwaar beschermde rugstreeppad bleek in dit gebied te zitten. De padden zijn afgevangen en achter een scherm buiten het werkgebied gezet. Dat maakt zo’n project ook bijzonder.’

30 miljoen
De Noordelijke Randweg begint ter hoogte van de Haarlemmertrekvaart tussen Noordwijk en Voorhout en sluit aan op de Randweg die langs de nieuwe wijk Hooghkamer loopt. Jarenlange voorbereiding en een budget van maar liefst 30 miljoen euro voor slechts 1,6 kilometer weg. Jaap: ‘Een gigantisch bedrag inderdaad. Niet uniek hoor in Nederland, maar misschien wel voor Voorhout. De spooronderdoorgang alleen al is een ingewikkeld én duur onderdeel van de aanleg van de weg. Verder komen er mooie fietsverbindingen en ook een ecologische zone.’
Risicovolle operatie
Pieter vertelt enthousiast: ‘De aanleg van het stuk onder het spoor door was echt spectaculair. In het pinksterweekend van vorig jaar is het treinverkeer stilgelegd. In één weekend werd het spoor afgebroken en de grond afgegraven. De tunnelmoot werd vervolgens in de opening geschoven en dinsdagochtend vroeg ging de trein er weer over. Een grote en risicovolle operatie, die gelukkig prima is verlopen. Ook bijzonder is dat het fietsdek over de tunnelbak bij het spoor van kunststof is. Duurzaam en onderhoudsvrij!’
De oplevering
Het verloopt allemaal heel voorspoedig. ‘Het project valt door de ligging niet zo op. Je hoort er weinig over, maar dat is eigenlijk heel goed nieuws’, vindt Jaap. Wel zorgen de mannen ervoor dat alle betrokkenen, zoals omwonenden, goed geïnformeerd blijven. ‘We hebben de website, maken filmpjes en versturen een nieuwsbrief naar zo’n 800 abonnees.’ Deze abonnees kunnen volgend jaar bericht verwachten over de oplevering van het project. In de zomer van 2022 is het hele project afgerond, mede dankzij deze twee vakspecialisten!